הפודקסטים שלנו

ירושלים עם יהודה עמיחי

אני אוהב לטייל בירושלים באמצעות שיריו של עמיחי. לאחר שרכשתי את הקובץ "שירים" של יהודה עמיחי אצל מוכר העיתונים איש לח"י נחמיה טורנברג שקעתי בשיריו בעת שטיילתי בירושלים והייתי מטייל בה כל כמה שבועות. לא גרתי בירושלים. נסעתי אליה באוטובוס שנסע מתחנה מרכזית הישנה בתל אביב במשך למעלה משעתיים (מאסף) ועשיתי בה מסלולים רבים מאז. המסלול האהוב עלי הוא המסלול העמיחיי. כשהייתי בן 19 קנתה לי חברה בשם יפעת ( הלוואי והייתי יודע היכן היא היום כדי להודות לה ) ספר שירים נוסף של יהודה עמיחי. היא ידעה שאני אוהב אותו ורכשה עבורי את ספרו "מאחורי כל זה מסתתר אושר גדול". היא הייתה בת 17 ואני הייתי בן 19. מי שמכיר את יהודה עמיחי יודע שיש לו ציר משולש בשיריו : ירושלים – קרבות הנגב – העולם הגדול . יהודה עמיחי התגורר עם חנה אשתו בימין משה. נראה שטייל לאורך החומה או התבונן לעברה. וגם קנה ירקות ופירות פעם בשבוע. ואולי סתם טייל בירושלים, כמו ההלך המפורסם של כל המשוררים והסופרים הגדולים, רק שהוא היה ההלך בעצמו. נתחיל את הטיול שלנו במגדל דוד , ליד שער יפו, ונקרא מה אומר יהודה עמיחי על התיירים. מי שיושב בפתחו של שער יפו, שפניו אל הכביש שמוביל ליפו, כפי ששער שכם פניו אל עבר הכביש שמוביל לשכם, רואה את ירושלים ממעוף הציפור בשנים שלושה מסגרות תמונה : פעם ביד ושם,
פעם בכותל המערבי, פעם בקבר רחל מחוץ לירושלים. עמיחי הוא אמן בלהסתכל מחוץ לעיניו ולתוך ליבו.
הוא מביט ומצלם ושם את הסיטואציה על הנייר בפשטות. הכל נשמע פשוט וטוב שכך .אנו הולכים במסלול שלנו משער יפו, יורדים לימין משה דרך הגשר שבוואדי, עולים דרומה לעבר דרך חברון ומסיימים בשתי נקודות תצפית : האחת בטיילת שרובר ( תצפית לעיר העתיקה ) והאחת לעבר המדבר מדרום מזרח לארמון הנציב. מתחילים את סיורנו, מעבר לואדי של גיא בן הינום, בשכונת ימין משה, שבה יהודה עמיחי התגורר. ואני מקריא משירו של יהודה עמיחי שנושא את השם : בימין משה.
השכונה אכן נוסדה בסוף המחצית השנייה של המאה התשע עשרה על ידי משה מונטיפיורי. השכונה הייתה אמורה לאכלס את עניי העיר העתיקה שביקשו לצאת מחוץ לחומות ולהתגורר בשכונה שאיכות החיים בה היא טובה יותר. אנו מסיירים בשכונה ושבים אל נקודת התצפית על העיר מתחת לטחנת הקמח. ומה החוויה של יהודה עמיחי מן השכונה ? הוא מספר על אהובתו, על אהבתם, על דרך החיים. בימין משה / מנו אותנו והגיעו למספרים / אלסופיים / אף על פי שהיינו רק שניים/ שקט מאיתנו היה האוויר / בעמקים/ואנו מיישירים מבט אל הואדי שנפרש לכיוון דרום מזרח ובו חותר הקידרון כמיטב יכולתו לעבר המזרח, אל עבר ים המלח. בחלקה הגבוהה יושבים ימין משה ומשכנות שאננים שהקדימה את ימין משה. הם צופים לעבר הוואדי. כשמסתכלים אל הוואדי רואים כביש שחוצה את הוואדי בשיפולי החומות, כאן עבר הקו העירוני, לפני מלחמת ששת הימים. ימין משה ומשכנות שאננים היו אז שכונות ספר. עמיחי לא התגורר אז באותה שכונה אלא בסמוך למרכז העיר, בהמשך לרחוב הרב קוק, ברחוב אתיופיה.
הוא מספר על המעבר שלו עם אשתו חנה בשירו "ברחוב הרב קוק". ב 1968 זכה תסכית רדיו של יהודה עמיחי בפרס . לתסכית הרדיו קראו "היום שבו נקבר מרטין בובר". ובו אפשר למצוא תאורים של ירושלים מבעד לחלון. גיא בן הינום המקיף את העיר מצד דרום ומצד מערב, ראשיתו בקרבת רחוב המלך ג'ורג' (טרה סנטה ) . משם הוא יורד לבית הקברות ממילא למרכז המסחרי ולבריכת ממילא. הוא מקיף את הר ציון ומפריד בין שלוחת העיר העתיקה לבין אבו טור. ליד עין רוגל מתחבר גיא בן הינום לנחל קידרון, מכאן ואילך מתחיל הנחל המאוחד. אדם העולה להר ציון" (פעמונים ורכבות, הוצאת שוקן). אנו הולכים במסלול שנקבע מראש : משער יפו יורדים במורד הר ציון אל עבר שכונת ימין משה שבה התגורר וחולפים על פני השלט שבו עומדת לקום שכונת יהודה עמיחי. הוא משורר שרואה את ביתו פנימה ומחוץ : גם כשהוא נמצא בגרמניה ומוצא אבן שעליה חרוטה ועליה מילים עבריות קדושות הוא נמשך לירושלים שלו. גם כשהוא מבקר בכפרו של דילן תומאס, המשורר האהוב עליו, הצריחות של השחפים שמהדהדים בעבודותיו של תומאס מגיעות אליו בירושלים. מירושלים הוא הגיע לכפר הקטן. הוא הגיע לימין משה לאחר מלחמת ששת הימים. הוא עושה שימוש במילים הפשוטות כדי להציג את התחושות שלו. אם נלך מימין משה דרומה לעבר דרך חברון ומשם לטיילת ארמון הנציב נגיע לאותה תצפית על מזרח ירושלים שממזרח ומדרום לה רואים את המדבר.

חפשו תכניות או פרקים

https://open.spotify.com/episode/1oi0YFyjMORaf5WARGNCUj?si=Ks_nXkEHTNejLpN22vBGNA

הפודקסטים שלנו
מי אנחנו
דילוג לתוכן